De stress van alle dag, gezond of ongezond?

Hoe ga jij hiermee om? Hoe laat jij je door stress beïnvloeden, wat voor rol speelt het in jou leven?

Ik ben aardig hooggevoelig en omdat ik daar vroeger niet mee om wist te gaan verloor ik mezelf vaak in omgevingsprikkels, dit was een flinke bron van stress. Dit was een van de redenen dat ik in het regulier onderwijs, met grote klassen, niet goed kon aarden. Gelukkig kan ik me er veel meer van afschermen dan vroeger. Ik ben me er bewust van wanneer ik mezelf te druk maak, ik noem dat “Ik moet stress”, dan moet er van alles gebeuren en wel nu! En ik ken ook “aanpassingsstress” dan ga ik teveel op in de stress van andere mensen. Wellicht dat je er wel wat van herkend.

Stress is in ieder geval nog een hot topic in ons land. Je kunt het zien aan de hoeveelheid coaches, mindfulnesstrainingen, persoonlijke ontwikkelingstrajecten en dat psychologie een van de meest gewilde opleidingen is. Ik ben hier met mijn praktijk geen uitzondering in. En daarnaast kent iedereen wel iemand die een burnout heeft gehad.

Gezonde stress

Kortom, stress is er voldoen, toch hebben we het er liever niet over, alsof er een taboe omheen hangt. Stress wordt wegmoffelt onder “het hoort er nu eenmaal bij”.

En tot een bepaalde hoogte ben ik het daarmee eens. Het hoort er ook bij, zeker als we een nieuwe uitdaging aangaan, waarin je geconcentreerd bent, je beste beentje wil voorzetten. Je eigent je wat nieuws toe, bijvoorbeeld een nieuwe baan, je start een bedrijf, je hebt een huis gekocht en/of gaat samenwonen, allemaal situaties waarin je een bepaalde mate stress ervaart. Dit lijkt me gezonde stress, je wilt iets, bent enthousiast en je doet het.

Ons overlevingsmechanisme

De functie hiervan is dat je alerter wordt. Je zintuigen worden scherper, reactie vermogen versterk sneller, je hebt meer spierkracht en je kunt meer dan dat je je vooraf voor mogelijk kunt houden. Dat klinkt redelijk krachtig, zeker als je iets voor elkaar wilt krijgen of iets met noodzaak moet regelen.

Het is alleen voor korte termijn. De functie van deze stress is om te vluchten naar een veilig gebied. Bijvoorbeeld wanneer je in de natuur een beer tegenkomt geeft het je een grotere overlevingskans. Vanuit dit perspectief is het een gift van moeder natuur.

Ongezonde stress

Een echte beer zit niet meer op de weg, echter door onze eigen angsten creëren we deze nog steeds. Zo blijf je te lang in een staat van stress, de stoffen (cortisol, adrenaline) die je in de eerste instantie hielpen om alert te zijn, worden nu, door deze constant aanwezigheid schadelijk en putten ons uit. Dit is de ongezonde stress die leidt tot allerlei fysieke klachten, nek en schouderklachten, migraine en onze weerstand neemt af waardoor we sneller ziek kunnen worden. En uiteindelijk kan dit leiden to burn-out of hartklachten.

Inspireren en positief coachen in het bedrijfsleven

Gelukkig zie ik dat er in het bedrijfsleven veranderingen plaats vinden. Mensen worden positief gecoached en geïnspireerd in wat ze toevoegen aan het bedrijf met hun eigen kwaliteit. Een duurzaam beleid, wat vertrouwen schept, commitment en veiligheid waardoor gezond risico genomen kan worden, wat nodig is voor elk bedrijf om te groeien. En waarschijnlijk hoef ik je niet uit te leggen dat de stress en de gevolgden hiervan afnemen.

Wat geldt voor een bedrijf geldt ook voor elke mens. Hoe inspireer jij jezelf voor je eigen vertrouwen, je veiligheid? Zodat ook jij kunt groeien als mens?

Graag lees ik hieronder je hoe jij met stress omgaat of dat je het juist moeilijk vind. Dan creëren we een bron van inspiratie.

 

Leave A Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.