Adrenaline rush

Wat levert adrenaline jou op in je dagelijks leven. Het is een van de stoffen die vrij komen in ons lichaam wanneer we stress, spanning of iets heel uitdagend ervaren. Aangezien stress een onderwerp is wat iedereen wel kent in zijn leven en ik gek ben van de wisselwerking tussen geest en lichaam vind ik het leuk dit wat uit te werken. In dit artikel beschrijf ik de voordeel en nadelen van adrenaline en wat de ware functie is.

Adrenaline:

Voordeel:
Het voordeel van adrenaline zit hem in de korte termijn. Daar is het ook voor, het maakt je een betere overlever indien dit nodig is. Kom je in een adrenaline rush dan kun je meer dan je denkt.
Wat gebeurd er dan?:

  • je hartslag en ademhaling verhogen
  • je zintuigen worden scherper, waarnemend vermogen wordt beter
  • je geheugen werkt tijdelijk beter
  • je fysieke kracht neemt toe
  • je bloed stolt sneller. Zo bloed je niet meteen dood

Kortom je hele lichaam organiseert zich om te kunnen overleven. Een mooi cadeau van moeder natuur, als je er zo naar kunt kijken.

Het helpt je overleven!


Kijk voor het experiment maar eens wat je voelt bij deze foto

De ongezonde nadelen:
We leven in een maatschappij leven waarin presteren en resultaat erg hoog gewaardeerd wordt. En naar mijn mening veel meer dan goed voor ons is. Stress en spanning ligt in ons landje dan ook erg hoog. De aanmaak van adrenaline is vaak meer dan dat ons lichaam kan afvoeren.
Psychisch zijn we alleen maar meer gefixeerd op wat we willen bereiken. Je vraagt dus steeds meer van je lichaam, meer dan eigenlijk kan. En in reactie hierop komen primaire lichamelijk functies, zoals spijsvertering, stofwisseling, ademhaling, immuunsysteem en hartslagritme op een 2de plaats terecht komen.
Je zult waarschijnlijk al snappen dat lichamelijke klachten hier een gevolg van zijn.

  • je afweer wordt minder, hierdoor wordt je sneller ziek
  • adrenaline-stress
  • je bloedsomloop wordt minder, het stolt ten slotte sneller. Daarnaast neem je vaak een verkrampte houding aan waardoor je spieren verkrampen. Gevolg is dat afvalstoffen door verbranding in de spieren niet of slecht worden afgevoerd
  • zintuigelijk kracht neemt af. Daar waar adrenaline op korte termijn versterkt breekt het af op lange termijn.
  • je fysieke kracht neemt af
  • en dan is er nog altijd nog een burnout voor het geval dat je alle signalen blijft negeren

En het meest ongezonde hiervan is dat we stress en spanning als helemaal normaal zien. Veel bedrijven en organisaties richten zich in hun beleid veelal op korte termijn doelstellingen. Zodoende worden vaak onrealistische targets en deadlines gesteld die veel stress en spanning met zich mee brengen. Een plan voor de gevolgen van worden niet in dit niet in dit beleid opgenomen. Er is dan een groot gemak die verantwoordelijkheid op de medewerker te leggen.

Zelfbeeld 

Indien je kampt met een laag zelfbeeld ben hoogst waarschijnlijk extra gevoelig voor stress en de adrenaline die hierbij vrij komt. De lat ligt al snel te hoog met een lage dunk van jezelf. Overtuigingen van niet goed genoeg zijn op welk gebied dan ook zal zullen je vast bekend zijn voor je.

Bewustwording

Tip:
Ik nodig uit om eens op te schrijven wat je ervaart wanneer je in een stress modus springt. Vaak is iets spannend of angstig. Welke gedachtes komen er op, wat voor emoties? Het gaat erom dat je jezelf onderzoekt en of jouw mindset je groei bevordert in je leven of juist niet.

Bewustwording gaat over zicht krijgen op jouw mindset. Jouw mindset zijn jouw overtuigen, gedachtes, opgedaan in je verleden die als waar zijn aangenomen en nu steeds een rol spelen in je leven. Sommige overtuigingen zijn zo normaal dat we ons er helemaal niet meer bewust van zijn. We doen het gewoon, steeds weer opnieuw en dan is het makkelijk te zeggen “zo ben ik gewoon”.

Ik geloof dat elk mens wil groeien in zijn leven en dat elk mens de natuurlijke creativiteit, nieuwsgierigheid en wijsheid in huis heeft om het leven te scheppen naar hoe hij of zij dit wilt.
Zo help ik mannen tussen de 25 en 45 jaar die problemen ervaren met een negatief zelfbeeld en die willen werken aan een beter leven. Val je niet in deze doelgroep, maar voel je je wel aangetrokken, dan ben je ook van harte welkom.

Leave A Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.