5 tips om beter met stress om te gaan of te voorkomen.

Stress kan ons in ons dagelijks leven verblinden van wat we werkelijk nodig hebben.

In navolging van mijn blog “de stress van alle dag” wil ik je graag voorzien met wat tips en eigen ervaringen voor minder stress. Daarbij nodig ik je altijd uit om niet alles zomaar aan te nemen wat ik zeg (of een ander). Zoek vooral of het bij jou past, of het de moeite waard is om mee te experimenteren of wanneer het niet bij je past het te laten voor wat het is. Wat voor jouw werkt hoeft niet voor een ander te werken en omgedraaid.

1. Herken dat stress erbij hoort, dat het een functie heeft.

Lange tijd heb ik mezelf afgezet tegen elk beetje spanning. dit met de noemer dat het ongezond was. Eigenlijk voelde het gewoon enorm naar aan en bleef dit gevoel uit de weg gaan. Zodoende kwam ik steeds minder uit mijn comfortzone. En als je alle stress en spanningsvormen gaat vermijden wordt die zone steeds kleiner. De stress wordt dan steeds heftiger en wat spannend was wordt uiteindelijk eng. En je comfortzone wordt steeds kleiner en kleiner. Dit is daarbij zeer ongezond voor je zelfbeeld.

Dus accepteer dat stress iets is wat bij je leven hoort, het draagt bij aan je groei. Blijf echter daarnaast je rust zoeken. Acceptatie van het moment leid naar minder stress.

2.  Blijf nieuwe dingen proberen, de grens van je comfortzone.

Blijf dus ook die comfortzone opzoeken, de grens ervan. En het hoeft zeker geen heroïsche daad te zijn. Dat maakt de stress alleen maar erger.

Zeker wanneer we te lang aan stress worden blootgesteld komen we in een omgedraaide wereld terecht. Door de adrenaline en cortisol (stresshormonen) zitten we in een rush waarin alles snel en gehaast moet, dit verblindt ons te zien wat we nodig hebben. Als een verslavingsdrift. Het rustig aan doen is dan juist uit je comfortzone uitstappen. Je kunt dan namelijk gaan afkicken van de stress.

Ik kan mezelf best ergens in vastbijten, mijn valkuil is dat ik dan enorm fixeer. Ik kan dan niet meer schakelen naar mijn helicopterview om te zien wat de volgende stap is of wat ik werkelijk nodig heb. Wat me daarin helpt ontspannen is bijvoorbeeld een nieuwe maaltijd te koken. Het leidt me af van de fixatie, het doet een beroep op mijn creativiteit. Iets wat mij rust brengt. Onderzoek eens wat bij jou werkt.

3.  Meditatie, de basis voor minder stress in je leven

Mediteren is het middel om jezelf te onderzoeken, te aanvaarden zoals het nu met je gaat, wat bij jou hoort, wat van een ander is en wat je nu nodig hebt. Zo leer je je beter beschermen van prikkels uit je omgeving en blijf je beter bij je zelf.
Meditatie vergt alleen wel oefening. De tip die ik je erin meegeef is om je niet meteen vol te laden met allerlei boeken of meditatiemethodes. Ga uit van jezelf, ga zitten en experimenteer, observeer eens een tijdje wat er allemaal in je omgaat (gevoelens, lichamelijke sensaties, emoties, gedachten etc),  al is het maar 5 minuten.

4. Geniet eens een massage

Zowel meditatie als massage maakt oxytocine aan, wat vrij komt bij positief contact zoals aanraking. Je voelt je dan meer betrokken en gelaten. Bovendien zorgt een goede massages zorgen dat een teveel aan afvalstoffen van stress afgevoerd wordt. En je gaat uit je hoofd en in je lichaam. Door alleen maar te denken wordt je topzwaar. Dan ga je een keer omvallen. Dus kijk eens of je een massage vind die bij jou past.

5. Zoek de natuur op.

Deze heeft niet veel uitleg nodig, een boswandeling of aanwaaien aan het strand brengt je altijd wat dichterbij jezelf.

Met deze tips hoop ik je natuurlijk te inspireren zodat je beter met stress om kan gaan. Waar ik je uiteindelijk naartoe wil brengen is eigen creatieve bron. Zodat je steeds meer beroep gaat doen op je eigen middelen en kwaliteiten zodat je je eigen bron van inspiratie kunt zijn. Zo kunnen je langzaam naar een stressloos leven toe groeien.

Leave A Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.